2 Zrozumieć dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej ści percepcyjne dzieci, związane z tymi zmysłami,

4 Zrozumieć dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej na twarzy. Pięcioletni Damian był spostrzegany przez otoczenie jako dziecko nadpobudliwe, z zaburzeniami zachowania oraz trudnościami artykulacyjnymi. Nie przemęczaj dziecka zbyt dużą ilością zajęć dodatkowych, aby miało czas na swobodną zabawę - dziecko samo wie, jakich bodźców potrzebuje do harmonijnego rozwoju. 2 Zrozumieć dziecko z zaburzeniami integracji sensorycznej ści percepcyjne dzieci, związane z tymi zmysłami,. To co należy ograniczyć w codziennym życiu, jak dostosować środowisko w którym przebywa dziecko i jakie wykonywać z nim ćwiczenia. Dziecko płacze, a ty, niemal rwąc włosy z głowy, zastanawiasz się, dlaczego i przede wszystkim – jak ukoić płacz niemowlęcia. Dziecko konsekwentnie odmawia jedzenia konkretnych pokarmów o określonym smaku, konsystencji i/lub zapachu. Dziecko może mieć słabą koordynację motoryczną i niezgrabnie poruszać się między meblami bądź na placu zabaw wśród dzieci. Gdy dziecko jest nadwrażliwe węchowo. Na koniec prezentuję sugestie związane z profilaktyką i terapią zaburzeń integracji sensorycznej oraz możliwością specjalistycznej pomocy w tym zakresie. Współtwórca pierwszych w Polsce programów szkolenia terapeutów integracji sensorycznej. Takie dziecko może nie znać swojego ciała. Wraz ze wzrostem dziecko musi integrować coraz większą ilość informacji, aby móc wykonać dużo bardziej skomplikowane ruchy. Dziecko może mieć trudności z jednoczesnym używaniem obojga oczu, śledzeniem przedmiotów, skupieniem wzroku lub przenoszeniem wzroku z przedmiotu dalszego na bliższy. Wtedy należy udać się do doświadczonego terapeuty integracji sensorycznej, który – posługując się specjalistycznymi testami oraz obserwując dziecko podczas zabawy – oceni stopień zaburzeń. Dziecko w wieku przedszkolnym z autyzmem i zaburzeniami integracji sensorycznej – określenie poziomu rozwoju procesów przetwarzania sensorycznego i sposoby terapii. Gdy wszystkie zmysły działają prawidłowo dziecko rozwija się w sposób harmonijny, a my widzimy to w jego ruchach i zachowaniu. Dziecko nie potrafi rozpoznać, w którą część ciała zostało dotknięte. Gdy dziecko jest nadwrażliwe wzrokowo. Starsze dziecko wspinając się, skacząc i turlając również zapewnia sobie dobry rozwój. Dziecko może je zakładać gdy odrabia lekcję lub od czasu do czasu w ciągu dnia by choć na krótko odciąć go od nadmiaru dźwięków. Jeżeli na skutek zaburzeń w układzie nerwowym zmieni się ilość i jakość doświadczeń zmysłowych, może to prowadzić do zaburzeń integracji sensorycznej. Dziecko może nie preferować jednej ręki, podczas codziennych czynności (rysowania lub jedzenia) posługuje się raz prawą raz lewą ręką. Dziecko może być napięte albo mieć obniżone napięcie mięśniowe. Charakterystyczną cechą awersji do pokarmu o podłożu sensorycznym jest to, iż odmowa jedzenia pojawia się przy wprowadzaniu nowych pokarmów, ale dziecko bez trudności je posiłki, które lubi. Dziecko może nie dostrzegać podobieństw lub różnic między obrazkami, napisanymi słowami, przedmiotami czy twarzami (przy wykluczeniu wady wzroku). Kiedy dziecko otrzymuje diagnozę zaburzeń integracji sensorycznej, rozpoczyna podróż do nowego świata. Zaburzenia integracji sensorycznej związane ze zmysłami bliskimi mają także wpływ na utrudnienia w rozwoju zdolności bardziej złożonych. Mimo wszystkich tych problemów dziecko może wydawać się zdrowe i bardzo elokwentne. Dziecko łatwo traci równowagę podczas chodzenia lub zmiany pozycji ciała. Jeśli podczas kąpieli zastosujemy mydła, płyny o bardzo intensywnym aromacie to dziecko nadwrażliwe może mieć kłopoty z zasypianiem i spokojnym snem. Generalnie w pomieszczeniu gdzie przebywa dziecko nie powinno być nadmiaru dźwięków. Dzień dobry, Dziecko w przedszkolu otrzymało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Dobrze jest, kiedy w czasie zabawy dziecko angażuje jak największa liczbę zmysłów z akcentem na dotyk i poczucie równowagi. Aby postawić rzetelną diagnozę trzeba przeprowadzić wywiad z rodzicami, obserwować dziecko w czasie zajęć ruchowych oraz jeśli ukończyło 4 rok życia należy poddać je specjalistycznym testom. Na zakończenie rozważań zostaną przedstawione możliwości stymulowania rozwoju integracji sensomotorycznej. Jednym z pierwszych pytań, jakie zadają rodzice dziecka, u którego właśnie zdiagnozowano zaburzenia integracji sensorycznej jest „Co mogę zrobić w domu? Dziecko może mieć trudności ze ssaniem z piersi albo piciem przez słomkę, a także z jedzeniem, żuciem i przełykaniem.